Gode råd om næringsdrikker


Når matlysten er dårlig, er det ofte lettere å drikke, enn å spise. Ferdiglagde næringsdrikker er et godt supplement til maten.


​Enkelte næringsdrikker kan også fungere som eneste næring, under forutsetning at en drikker nok til at energibehovet blir dekket og en ikke går ned i vekt.

Generelt

  • Næringsdrikker smaker som regel best når de er kalde.
    Server gjerne i glass med isbiter.
  • Dersom du er var for lukt, kan det være best å drikke med sugerør direkte fra flasken. Stikk sugerøret gjennom folien som er over åpningen på flasken.
  • Drikker med sjokolade-, mokka- eller cappuccinosmak smaker godt også varme. Varmes i gryte til det starter å ryke. Må ikke koke. Server med krem.
  • Drikker med vaniljesmak kan benyttes som vaniljesaus.
    Både melkeliknende og saftliknende næringsdrikker kan fryses til is/slush.
  • Bruk drikkene som ingrediens i smoothie og milkshake.
  • Saftliknende drikker kan blandes ut med litt sitronbrus, saft, eplemost, eplejuice e.l. for å variere smaken.
  • Dersom en hel næringsdrikk blir for mektig, kan en i stedet ta næringsdrikken som «shot» for å redusere volumet, for eksempel 50 ml x 4 ved ei flaske på 200 ml.
  • Holdbarhet etter åpning er 24 timer.

Viktig informasjon om næringsdrikker til barn

  • Det finnes egne næringsdrikker og sondeernæringer som er spesialtilpasset barn med tanke på nivå av vitamin, mineral og sporstoff.
  • Produsentene har ulike grenseverdier for når barn kan gå over til pulver og næringsdrikker tilpasset voksne. Dette må derfor sjekkes i hvert enkelt tilfelle.

Fullverdige næringsdrikker

Du kan erstatte alle måltider med fullverdige næringsdrikker, men de kan også fungere som mellommåltid eller supplement til vanlig mat.

Hvem kan bruke fullverdige næringsdrikker?

  • Alle som trenger å supplere kosten med ekstra næring, vitamin og mineral.

Hva inneholder fullverdige næringsdrikker?

  • Balanserte mengder av alle næringsstoff, inkludert vitamin og mineral. En rekke næringsdrikker inneholder i tillegg fiber som er gunstig for tarmfunksjon. De fiberholdige variantene er også førstevalget dersom en har diabetes, da fiberinnholdet vil være gunstig for blodsukkerreguleringen.
  • Fullverdige næringsdrikker er melkeliknende i konsistensen og forekommer i smaker som for eksempel sjokolade, vanilje, jordbær, cappuccino, kaffe, tropisk frukt og sitron. Det finnes også noen yoghurtliknende varianter som er syrligere på smak.

De fleste drikkene kommer i flasker på 200 ml som hver holder 300 kcal, men det finnes også ekstra energitette, fullverdige drikker med 400 kcal på 200 ml, eller 300 kcal på 125 ml.

Klare næringsdrikker

Du kan ikke benytte klare næringsdrikker som eneste næring. De inneholder bare et utvalg av næringsstoff og må derfor bare benyttes som tilskudd til vanlig mat. Drikkene er saftliknende i konsistensen og fine som måltidsdrikk.

Hvem kan bruke klare næringsdrikker?

  • De klare næringsdrikkene er frie for fett og kan anbefales til pasienter med svekket opptak av fett (fettmalabsorpsjon), for eksempel ved:
    • Crohns sykdom.
    • Stråleskadd tarm.
    • Pankreatitt.
  • De klare næringsdrikkene kan generelt også benyttes av alle som trenger næringsdrikker. De inneholder ikke fiber og for de som har diabetes vil førstevalget være fiberholdig næringsdrikk.

Proteinrike næringsdrikker

De proteinrike næringsdrikkene har et høyere innhold av protein enn de fullverdige drikkene, men er ganske like i smak og konsistens. På grunn av det høye innholdet av protein, anbefaler en disse hovedsakelig som tilskudd; maks 3 stykker daglig. De proteinrike drikkene anbefales ofte til de som har gått mye ned i vekt, kreftpasienter og kirurgiske pasienter, men kan benyttes av alle som trenger et ekstra tilskudd til maten.

Sykdomsspesifikke næringsdrikker

Det finnes flere ulike næringsdrikker på markedet som er skreddersydde for ulike sykdommer, bl.a. Crohns sykdom, nyresvikt, kols og trykksår.
Nyttige lenker

Nyttige lenker