Hjertesunne levevaner

 

Hjertet sin oppgave er å holde deg i live – oppgaven din er å ta vare på hjertet ditt.

Hjertet er den viktigste muskelen din. I hvile slår hjertet vanligvis mellom 60–80 slag i minuttet, og i løpet av en hel dag har det slått minst 86 000 slag. Hjertet hviler aldri, det jobber hvert sekund og tar seg aldri en pust i bakken.


​Hjerte- og karsykdommer er et samlenavn for sykdommer som oppstår i hjertet og blodårene. De to vanligste sykdommene er hjerteinfarkt og hjerneslag.

Sykdommene kan blant annet skyldes at kolesterol avleires i blodåreveggene og medfører åreforkalking. Dersom en blodåre blir heilt tilstoppet rundt hjertet eller i hjernen, oppstår et hjerteinfarkt eller ett hjerneslag.

Hjerte- og karsykdommer er den største dødsårsaken i Norge. Det er derfor viktig at du tar vare på hjertet ditt ved å leve litt mer hjertesunt. Hjerte- og karsykdommer kan en i stor grad forebygge med sunne levevaner.

Fem hjertesunne levevaner

  1. Vær fysisk aktiv.

    Voksne bør være fysisk aktive minst 30 minutter om dagen. Bruk beina og sykkelen framfor bilen, ta trappa i stedet for heisen. Jevnlig fysisk aktivitet har flere fordeler: Det gode kolesterolet vil øke, blodtrykket vil gå ned, vekta vil bli mer stabil og du får mer overskudd.
  2. Spis hjertesunt.

    Å spise sunt er gunstig for alle. Et sunt kosthold handler om variasjon, og ikke nødvendigvis om å kutte ut matvarer. Dersom du følger kostholdsrådene til myndighetene, kan du være trygg på at dette er råd som er godt dokumenterte.
    Du gjør mye selv med enkle grep. Det handler om å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornvarer, mindre sukker, mindre salt og å velge matvarer som inneholder umettet fett framfor mettet fett.
    Les mer om hjertesunn mat på Helsedirektoratet: Råd for kosthold
  3. Stump røyken.

    Dersom du røyker, er røykestopp det beste du kan gjøre for helsa di. På apoteket finnes ulike nikotinerstatningsprodukter for deg som ønsker å slutte å røyke. Ta gjerne kontakt med apoteket dersom du ønsker informasjon om hva som passer deg best.
    Les mer om røykeslutt på helsenorge.no
  4. Sjekk familiehistorien.

    Risikoen for hjerte- og karsykdommer kan være dobbelt så høy når foreldre eller søsken er rammet i tidlig alder. Har du noen i nær familie som er rammet, er det desto viktigere å følge de hjertesunne rådene.
  5. Kjenn verdiene dine.

    Viktige risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer er blodsukker, blodtrykk og kolesterol. Du kan ikke kjenne på kroppen om du har høyt kolesterol, og ofte ikke om blodtrykket eller blodsukkeret er høyt. Det er derfor viktig at du kjenner verdiene dine. Små endringer i livsstil og kosthold vil kunne påvirke verdiene i gunstig retning og redusere risikoen for sykdom.

Er allmenntilstanden dårlig eller du mistenker alvorlig sykdom –
ta kontakt med lege. Les pakningsvedlegget nøye ved bruk av legemidler.